7 nawyków skutecznego działania

7 nawyków skutecznego działania

Jej twórcą jest Stephen R. Covey (1932 – 2012) – autor bestsellerowych pozycji na temat przywództwa i  rozwoju osobistego. W jego najpopularniejszej książce „7 nawyków skutecznego działania”, zaprezentowanych zostało siedem zasad, które mają doprowadzić do harmonijnego życia zawodowego i prywatnego – bez poświęcania własnych wartości. Covey skupił się na szlifowaniu charakteru, bo to właśnie charakter decyduje o tym, jacy jesteśmy i co możemy osiągnąć. Według Coveya charakter to zbiór przyzwyczajeń. Trzymając się określonych zasad będziemy w stanie osiągnąć w życiu znacznie więcej, wpływając na nasze przyzwyczajenia i poprawiając kluczowe elementy charakteru. Na tej bazie powstało siedem nawyków skutecznego działania.

Pierwsze trzy nawyki dotyczą „zwycięstwa prywatnego”, czyli rozwoju osobistego, kolejne trzy „zwycięstwa publicznego”, czyli skutecznego współdziałania z innymi ludźmi. Ostatni nawyk, „ostrzenie piły” przypomina o konieczności odnowy w czterech wymiarach: fizycznym, umysłowym, społecznym i duchowym.

Oto 7 nawyków Covey’a:

 

1. Bądź proaktywny

Stephen napisał, że ludzie dzielą się na dwa rodzaje osobowości: proaktywnych i retroaktywnych. Osoby proaktywne uważają, że życie zależy od nich samych, a nie okoliczności – w przeciwieństwie do osób retroaktywnych. Proaktywność jest to przejmowanie kontroli nad własnym życiem i branie odpowiedzialności za własne czyny.

 zgryzLeje deszcz, zaspałeś do pracy, samochód nie chce odpalić – więc od samego rana utwierdzasz się w   przekonaniu, że jest to fatalny dzień.

            

usmiech Leje? Dobrze dla roślin, a poza tym i tak nie masz wpływu na pogodę. Szybko sprawdzasz, jak najszybciej dojedziesz do pracy komunikacją miejską, przyspieszasz ruchy i cieszysz się, że pomimo problemów zrobiłeś wszystko aby zminimalizować spóźnienie. W powrotnej drodze kupujesz lepszy budzik.

 

2. Zaczynaj z wizją końca

Ten nawyk określa konieczność świadomego wyznaczania sobie celów w życiu. Aby planować swój sukces, trzeba robić długoterminowe plany. Na końcu każdego planu jest cel, który chcemy osiągnąć.

zgryzPo studiach poszedłeś do pracy i właściwie nie wiesz jaką chcesz obrać ścieżkę kariery zawodowej. Przecież najważniejsze, że w ogóle masz jakąś pracę. Może Cię awansują, a może zwolnią. Zobaczy się.

 

usmiechJeszcze na studiach, a nawet przed maturą przemyślałeś co chcesz w życiu robić i myślisz o tym dalej. Wyznaczyłeś sobie ścieżkę i cel. Nie wahasz się i szczerze rozmawiasz o tym ze swoim pracodawcą.

 

3. Rób najpierw to, co najważniejsze

Czyli innymi słowy – nie marnuj czasu na rzeczy nieistotne. Zastanów się, co jest dla Ciebie naprawdę ważne i zaczynaj dzień od zrobienia rzeczy, która zbliży Cię do realizacji Twojego celu.

zgryzW Twoim życiu zawsze jest coś do zrobienia „ na wczoraj” i nie masz czasu pomyśleć co jest w nim naprawdę ważne. Żyjesz z dnia na dzień.

 

usmiechOgraniczasz liczbę spraw pilnych na rzecz spraw naprawdę ważnych. Od tych właśnie ważnych zaczynasz dzień.

 

4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana

Inaczej – myśl o obopólnej korzyści. Staraj się tak układać współpracę, aby obydwie strony były zadowolone. Nie ulegaj innym, by tylko oni byli zadowoleni. I odwrotnie – nie ignoruj potrzeb drugiej osoby.

zgryzChciałbyś dostać podwyżkę i pozostajesz w biernym czekaniu, aż Ci ją zaproponują.

 

usmiechNegocjujesz aktywnie podwyżkę w pracy. Przedstawiasz swoje racje ale liczysz się też z racjami szefa. Dlatego podajesz kwotę w granicach rozsądku. Jesteś asertywny.

 

5. Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym

Jeśli masz do przekazania drugiej osobie jakąś informację, poświęć na początku trochę czasu po to, aby zrozumieć tę osobę. W ten sposób dokładniej dostosujesz swój komunikat do odbiorcy i oboje lepiej się porozumiecie.

zgryzKłócisz się ze współpracownikiem. Każde z was próbuje przedstawić swoje racje, nie słuchając tego, co druga osoba ma do powiedzenia.

 

usmiechStarasz się najpierw wysłuchać i zrozumieć co wyprowadziło z równowagi Twojego współpracownika. Gdy już to zrozumiesz, mówisz o swoich potrzebach i pomysłach. Zdarza się, że zrozumiawszy drugą osobę, zmieniasz to co chciałeś powiedzieć.

 

6. Synergia – twórcza współpraca

Zjawisko synergii oznacza w uproszczeniu, że 2 i 2 , to może być więcej niż 4.

zgryzDostałeś w pracy bardzo trudne zadanie i wolną rękę co do sposobu jego realizacji. Bierzesz się za to sam, bo przecież chcesz się wykazać. Po tygodniu nie dajesz już rady, przerzucasz zadanie na kogoś innego. On też po paru dniach ma dość.

usmiechZadanie jest naprawdę trudne więc wymyślasz plan. Dzielisz zadanie na etapy, powierzając ich realizację kilku osobom. Współpracując razem dajecie radę przed terminem.

 

7. Ostrzenie piły – wzmacnianie samego siebie

Ten nawyk sugeruje ciągły rozwój i ciągłą naukę na wielu płaszczyznach. Człowiek, który się nie rozwija, przestaje być wartościowy – tak jak piła, której się nie ostrzy.

 

zgryzSkończyłeś studia, więc nie masz już obowiązku zdobywać wiedzy. Czytanie książek, czy przeglądanie stron internetowych – tylko dla zabawy i przyjemności.

 

usmiechUważasz, że człowiek powinien uczyć się przez całe życie. Czytujesz książki, których tematem jest zarządzanie sobą w czasie, czy inne które Cię rozwijają umysłowo, społecznie lub duchowo.  Szkolenie z zarządzania czasem też nie jest Ci obce.

 

Skoro doczytałeś do tego momentu, oznacza to właśnie, że wprowadzasz zasadę i nawyk nr 7 – ostrzysz piłę, czytając blog projektantczasu.pl. Dobrze dla Ciebie.


 

2 Komentarze

  1. Jeśli chodzi o punkt 4. to zawsze aktywnie negocjuję z szefem rano w łazience przed lustrem ; ))

    Odpowiedz
    • Karol, to chyba jedne z trudniejszych negocjacji :) Trzymam kciuki za powodzenie!

      Odpowiedz

Skomentuj Karol Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>