Organizowanie czasu to temat rzeka i to bardziej Nil, czy Amazonka niż stara dobra Wisła. Samo organizowanie da się ująć w pigułkach definicji, ale czas… Czym jest czas? Na dzień, w którym piszę ten artykuł, nie ma jednej definicji czasu przyjętej przez ogół ludzkości. To z czym większość z nas się zgadza to określenie czasu jako niematerialnego continuum, które następuje według schematu „przeszłość – teraźniejszość – przyszłość”.
Newton, Einstein, fizyka i organizacja czasu
Pierwszym, który próbował naukowo podejść do tego zagadnienia był Isaac Newton. Stwierdził on, że czas jest bezwzględną, absolutną i niezależną wielkością, a jego upływ przebiega identycznie w każdym miejscu i człowiek nie zna sposobu, aby jakkolwiek wpłynąć na jego właściwości. Dla mnie brzmi to trochę jak: wiem, że nic nie wiem. Część ludzkości uwierzyła w tę teorię, aż pojawił się Albert Einstein ze swoją Teorią Względności.
Einstein w Ogólnej Teorii Względności stwierdził, iż czas jest czwartym wymiarem, w którym prędkość upływu czasu jest zależna od siły grawitacji, zaś w Szczególnej Teorii Względności, że zależny jest od prędkości układu odniesienia, w którym się go mierzy.
Pisząc krótko, jeżeli wyślemy w kosmos jednego bliźniaka a drugiego zostawimy na ziemi, to ten, który będzie podróżował z prędkością bliską prędkości światła, będzie w rezultacie młodszy od swojego brata. Szczerze mówiąc, trudno mi to sobie wyobrazić, a jeszcze bardziej to wszystko się komplikuje, gdy obecni fizycy, zaczynają pod współczesne wzory podstawiać jako zmienną czasu, zarówno liczby ujemne jak i dodatnie. Dlatego też można mieć kłopoty z decyzją, z której strony osi czasu powinniśmy umiejscowić przyszłość, a z której przeszłość. Z obecnych wzorów fizycznych nie wynika jednoznacznie, w którą stronę biegnie czas. Dziwne, prawda? Tak czy inaczej, minęły dwa tysiąclecia i dalej nie potrafimy ustalić jednej konkretnej definicji czasu.
Z organizowaniem jest łatwiej
Organizowanie jest zwykłym procesem, czyli ciągiem następujących po sobie celowo uzależnionych etapów. Funkcja organizowania jest jedną z 4 najważniejszych funkcji całego procesu zarządzania, w tym zarządzania czasem. Pozostałe to, tak dla przypomnienia: planowanie, motywowanie i kontrolowanie.
Organizowanie czasem, to takie nim gospodarowanie, które w najlepszy sposób umożliwia zrealizowanie określonych planów i wyznaczonych celów. W efekcie organizacji czasu, na przykład w firmie, tworzymy pewien ład, dzięki któremu pracownicy wiedzą co i kiedy mają robić, kiedy przekazywać informacje i raporty,itp. itd. Gdy zorganizujemy czas sami sobie to po prostu wiemy kiedy usiąść do określonego zadania, żeby zostało ukończone na czas, a kiedy jest dobry moment na to, żeby pójść do kina.
Reasumując, jeżeli będziesz organizował swój czas, to w efekcie podjętych przez Ciebie działań, będą o Tobie mówić z podziwem: „ależ on/ona jest zorganizowany/a”. Jeżeli organizację czasu wprowadzisz w swojej firmie, to ta firma będzie postrzegana jako firma dobrze zorganizowana. Organizacja czasu to działanie, które tworzy Twoje życie, lub pracę firmy tak, aby powstała z tego jednolita, harmonijna całość i ład. I to jest do zrobienia, tylko trzeba działać, działać, działać…
„Wiedza nie wystarczy, musisz ją stosować. Wola nie wystarczy, musisz zacząć działać.”
Johann Wolfgang Goethe