Zarządzanie czasem to planowe i systematyczne wykonywanie zadań, zmierzające do osiągnięcia celów. Dlaczego tak ważne jest umieć właściwie zarządzać czasem? Dlaczego w zarządzaniu sobą w czasie szkolą się menadżerowie i ludzie biznesu? Dlaczego w końcu ci, którzy zdobywają wiedzę i stosują ją, zostają liderami i osiągają sukces? Bo jest to jedyna rozsądna rzecz, którą możesz z czasem zrobić po to aby coś zyskać – również pieniądze. Czasu nie cofniesz, nie zmagazynujesz, nie kupisz, niczym nie zastąpisz, a dodatkowo nieustannie on upływa. Jedyny sposób aby go okiełznać to posiąść wiedzę jak zarządzać sobą w czasie i zastosować ją w praktyce.
Zarządzanie czasem to obszar
Bo wszystko co zrobisz aby osiągnąć swoje cele znajduje się na osi czasu. Obszar ten w wielkim skrócie obejmuje:
Wyznaczanie celów – co chcę osiągnąć?, co należy zrobić aby to osiągnąć?
Planowanie – ile czasu potrzebne mi będzie aby wykonać wszystkie poszczególne działania?
Podejmowanie decyzji – w jaki sposób zrealizuję swoje zadania?
Realizacja – jaki ma być harmonogram i czas trwania wszystkich czynności?, jaka ma być kolejność działań?
Monitorowanie – jak skontroluję moje wyniki?, jak i kiedy wprowadzę korekty moich celów?
Najłatwiej zrealizować te 5 obszarów poprzez wdrożenie odpowiednich nawyków. Często mówię, że właściwie zarządzanie sobą w czasie to zestaw kilku, kilkunastu nawyków. Czemu nawyki? Bo jak coś robimy nawykowo to o tym nie myślimy. Po prostu działamy. To tak jakbyśmy najpierw dobrze się „zaprogramowali” i gdy pojawi się akcja: zadanie do wykonania, od razu wiemy co należy po kolei zrobić. W całym tym obszarze największą pułapką jaka na Ciebie czyha jest opieranie się na samodyscyplinie i silnej woli by zrealizować poszczególne zadania, zamiast na nawykach.
Inną rzeczą, równie istotną jest marnowanie czasu. Od tego czy wygrasz walkę z marnowaniem czasu, zależy bardzo dużo. Zakładam, że skoro to czytasz, myślisz nad sobą, uzmysławiasz sobie przemijanie czasu i zyskujesz wiedzę na temat zarządzania czasem. Najczęściej jednak do marnowania czasu przyczyniają się nasze cechy ściśle związane z osobowością, a więc bardzo odporne na zmiany, takie jak: brak asertywności, niezdyscyplinowanie, niepunktualność, brak porządku, niesystematyczność itd. Temu możesz przeciwdziałać poprzez profesjonalne szkolenie z zarządzania czasem, które pomoże Ci wykształcić kilka podstawowych i kluczowych nawyków. Po takim szkoleniu będziesz kierował swoim postępowaniem i wyeliminujesz działania przypadkowe, nieświadome. Opanujesz nawet czynniki zewnętrzne, typu przeszkody w pracy płynące z otoczenia, jak zgiełk, gwar, telefony, setki maili, nieoczekiwane wizyty itp.
Zarządzanie czasem to inwestycja
Jak każda inna. Inwestujesz w coś aby później na tym zyskać. W tym przypadku w czas, aby zyskać więcej wolności, również tej w wymiarze finansowym. Jak to wygląda w praktyce?
Nieodzowną częścią mojej pracy, jest pisanie na komputerze. Nie tylko oczywiście bloga grefektywnie. Plany i szkice moich szkoleń z zarządzania czasem, rodzą się na klawiaturze komputera, a że często są to szkolenia indywidualne dla konkretnych ludzi biznesu, każdy trening jest unikalny. Zainwestowałem więc część mojego czasu na naukę szybkiego pisania na platformie bezwzrokowo.pl. Inwestycja ta zwróciła mi się wielokrotnie i będzie procentować już zawsze. Gdybym nie potrafił pisać bezwzrokowo, straciłbym o wiele więcej czasu na pisanie, niż poświęciłem go na naukę. Zainwestowałem czas, aby później go zyskać.
Podobnie i Ty. Inwestujesz czas w czytanie tego bloga aby posiąść wiedzę i zastosować ją w praktyce, po to, abyś miał… więcej czasu i również więcej pieniędzy.