Ostatnio zainteresował mnie temat typów osobowości w aspekcie zarządzania czasem. Psychologia i inne nauki społeczne tworzą pewne schematy typów ludzkich charakterów i każdego z nas w pewien sposób szufladkują. Często można nawet usłyszeć od ludzi – „jestem pragmatykiem, sangwinikiem”, czy też „mam umysł analityczny”.
Ciekawe jest jednak to, że na te poszczególne grupy czyhają zupełnie różne pułapki w zarządzaniu sobą w czasie. Inne dla każdego typu osobowości. Dla mnie jest to na tyle ciekawe, że postanowiłem to opisać, aby ułatwić Ci… życie. Zakładam, że każdy z nas, nawet jeśli nie jest psychologiem, to na różnych etapach kształcenia liznął nieco wiedzy na ten temat, dlatego też zamiast nudnych definicji przechodzę od razu do interesujących wniosków.
Po czym poznać pragmatyka?
Jeżeli znasz kogoś ubierającego się w rzeczy dobrych marek i z reguły najdroższe na jakie go stać, a do tego ta osoba wygląda elegancko nawet gdy jest ubrana „na luzie”, z pewnością jest to pragmatyk. On do jakości przywiązuje dużą wagę – tej tekstylnej też. Nie spotkasz go w second handzie.
Jeżeli poobserwujesz jego zachowanie, z pewnością zwrócisz uwagę na jego skuteczne działanie, szybkie podejmowanie decyzji i stanowczość. Jeżeli z nim porozmawiasz, będzie to konwersacja logiczna i krótka, bez nadmiernej gestykulacji. Jeżeli jest to Twój szef, z pewnością dobrze zapamiętasz jego pewność siebie i rozkazujący ton, i to, że bardzo rzadko powie Ci, że o coś Cię prosi. Jeszcze rzadziej podziękuje. Jest to typ używający dużo częściej kija niż marchewki. Najczęściej jednak myślisz o nim, że jest sprawiedliwy i że pomimo swych wysokich wymagań stawianych wszystkim wokół– potrafi przewodzić innym. Czasem też w duszy zazdrościsz mu umiejętności wyznaczania celów i wytrwałego dążenia do sukcesu.
Pragmatyk i pułapki w zarządzaniu czasem
Jak w każdym z typów osobowości, tak i u pragmatyka znajdziemy zalety i wady związane z zarządzaniem sobą w czasie. Cech pozytywnych jest całe mnóstwo: logika w działaniu, skuteczność, talenty przywódcze, konsekwencja w dążeniu do wyznaczonych celów. Wszystko to sprawia, że takie osoby w zespole pracowników stanowią dużą wartość. Ale jak na każdego tak i na pragmatyka czyhają pewne pułapki i im wcześniej je poznasz tym większa szansa, że coś zadziałasz i je ominiesz. Taki właśnie cel ma poniższy ich spis:
1. Konflikty. Jeżeli masz pragmatyka w zespole współpracowników to z pewnością masz i konflikty, a one zaburzają zarządzanie czasem zawodowym właściwie na każdej płaszczyźnie. Przyjmujesz nowego pracownika? Wyczułeś pragmatyka? Nie miej złudzeń – on będzie próbował traktować ludzi nieco przedmiotowo, będzie zawsze walczył o swoją rację zamiast kierować się w stronę kompromisu. Zawsze też będzie miał potrzebę dominowania.
2. Zła komunikacja. Wszystko przez to, że nie informuje on współpracowników o swoich działaniach, a cały zespół traci czas na czekanie na takie informacje, zamiast na ich podstawie skutecznie działać.
3. Brak rezerw czasowych, a w rezultacie tego opóźnienia w wykonywaniu zadań. Pragmatyk z reguły zaplanuje każdą minutę czasu pracy dla zespołu „pod siebie” i bez konsultacji.
4. Błędne decyzje. Pragmatyk jest zawsze dobrze zorientowany w zarządzaniu zadaniami i rzadko się myli, ale decyzje podejmuje czasem zbyt szybko. Do tego nie konsultuje się, więc nie może w nich uwzględnić wszystkich danych.
5. Nie deleguje zadań, bo uważa że nikt nie zrobi czegoś lepiej niż on sam. Pomimo, że doskonale koncentruje się na rzeczach najważniejszych i radzi sobie z wielozadaniowością, drobne zadania, które mógłby zlecać innym są dla niego głównym pożeraczem czasu.
6. Unika zadań trudnych. Paradoksalnie wynika to z jego chęci bycia najlepszym. Nie będzie łatwo namówić go do działania, w którym jest duże ryzyko porażki.
7. Prokrastynacja, którą generuje wspomniany wcześniej brak rezerw czasowych jak i to, że często zadanie wydaje mu się zbyt proste i monotonne, żeby się nim zająć. Nie odda go jednak innej osobie, więc odwleka.
Nikt nie jest doskonały
Odkryłeś w sobie pragmatyka? To super, bo jesteś typem lidera, skoncentrowanym na realizacji najważniejszych celów, i do tego dobrze wyglądasz. W pracy zespołowej skup się na tym, aby konsultować swoje decyzje, współpracować. Zaczynaj dzień od myśli: „jaką pracą mogę podzielić się z innymi”, deleguj mniej ważne zadania i nie kontroluj pracy innych bez przerwy, a wszystko potoczy się w dobrym kierunku.
Zauważyłeś inne pułapki w zarządzaniu czasem dla pragmatyków? Nikt nie jest doskonały, ja pisząc ten artykuł też nie. Pominąłem coś o czym wiesz Ty?