Jak zarządzają czasem umysły analityczne?

Jak zarządzają czasem umysły analityczne?

Ostatni typ osobowości, nazwany przez Hipokratesa – melancholikiem, współczesna nauka określa mianem analityka. To chyba, z całym szacunkiem dla Hipokratesa, jest trafniejsze w dzisiejszym świecie.
 
Analityk = praktyczność. Widać to nawet po ubiorze. Z reguły ludzie noszą inne ubrania gdy jest chłodno a inne gdy jest ciepło, nawet jeśli chodzi o kolory. Analityk najbardziej ucieszy się w sklepie, gdy znajdzie tam wygodną marynarkę, co to „i na wiosnę i na jesień będzie pasować”. A idealny ciuch to według niego ciuch uniwersalny, praktyczny i wygodny. Właśnie w tej kolejności.
 
Analityk nie wdaje się w rozmowy, gdy nie zna się na temacie. Gdy więc zaczyna o czymś mówić, bądź pewien, że rozpracował zagadnienie do spodu. Dlatego też i dla podkreślenia własnych kompetencji będzie używał sporo żargonowego słownictwa np. prawniczego, gdy temat dotyczy prawa. Dostałeś kiedyś długiego emaila, który w rzeczywistości składał się tylko z kilku zdań wielokrotnie podrzędnie złożonych, a mimo to był logiczny? Z pewnością pisał go analityk.
 

Analityk w firmie

To systematyczne i logiczne zarządzanie zadaniami. To osoba bardzo zaangażowana w każdy projekt mu powierzony. O każdym elemencie zadania jest w stanie szczegółowo i bardzo dokładnie Ci opowiedzieć. Rozważy każdy aspekt i możliwą opcję przed podjęciem decyzji. I co ważne pracuje na obiektywnych danych – nie działa emocjonalnie. Z reguły entuzjastycznie podchodzi do używania w pracy wszelkich list zadań, pisemnego wyznaczania celów, hierarchizowania zadań, używania kalendarza spotkań itp.
 

Pułapki w zarządzaniu czasem

1. Powolne podejmowanie decyzji. Związane jest z tym, że tak dokładne i szczegółowe analizowanie różnych rozwiązań, zabiera zbyt dużo czasu.
 
2. Prokrasynacja w decyzjach. Przyczyny podobne jak wyżej. Gdy sytuacja wymaga szybkiego reagowania, analityk poczeka na „lepsze czasy”, gdy będzie mógł dogłębnie zanalizować problem i tymczasowo odłoży decyzję na później.
 
3. Sytuacje kryzysowe, nieprzewidziane zadania, zmiany planów. To wszystko powoduje u niego silny stres, gdyż uwielbia trzymać się ustalonych wcześniej harmonogramów. Ten typ ma co do godziny zaplanowany grafik dnia i nie lubi, gdy trzeba w nim coś zmienić. Dodatkowo taki grafik jest tak wypełniony, że zwyczajnie nie da się tam niczego dodać bez rezygnacji z innego zadania.
 
4. Problemy z zespołowym działaniem. Dużo czasu zajmuje mu myślenie i analiza zadań w samotności. To powoduje pewne wycofanie względem zespołu. Często inni pracownicy odbierają go, że to człowiek „na dystans”. Nie bez powodu, bo gdy ten typ ma do wyboru analizowanie zagadnienia i nieformalne spotkanie zespołu, na pewno skupi się na analizie.
 
5. Wielozadaniowość. To też nie dla niego. Pozostawiony sam sobie zawsze będzie działał wg wcześniejszego planu: „jedno po drugim”.
 
A zatem jak żyć, żeby mieć z analityka w firmie tylko to co najlepsze? Zaproponuj mu to co kocha, czyli analizę tego ile czasu zajmuje mu podejście do zadania, samo jego wykonanie i późniejsze poprawki – ulepszanie realizacji. To mądry człowiek i sam dojdzie do wniosku, że pora zmniejszyć czas opracowania projektu i doskonalenia jego realizacji. Jeśli jesteś analitykiem przyjrzyj się uważnie swoim pisemnym planom i grafikom – zostaw sobie w nich czas na działania nieprzewidziane.
 
A może masz jeszcze inny pomysł na sprawniejsze zarządzanie sobą w czasie i silniejszą integrację z zespołem?

Przeœlij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>