Jak zarządzać czasem: Technika Pomodoro (Pommodoro, Pomidora)

Jak zarządzać czasem: Technika Pomodoro (Pommodoro, Pomidora)

Twórcą tej techniki zarządzania czasem jest Włoch, Francesco Cirillo, a sama nazwa pochodzi od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Jej istotą jest unikanie wielozadaniowości i odwlekania wykonywania zadań (prokrastynacji). W najprostszej postaci to motywowanie się do koncentracji na jednym zadaniu przez 25 minut bez przerwy.

 

Technika Pomodoro krok po kroku

  1. Zrób listę swoich zadań, posortuj ją według ważności. OLYMPUS DIGITAL CAMERA
  2. Podziel zadania na „pomidory” – czyli na takie kawałki, które da się zrealizować w 25 minut.
  3. Weź minutnik i ustaw go na 25 minut.
  4. Zrealizuj pierwsze zadanie nie odrywając się od niego. Nie rób w tym czasie niczego innego, nie odbieraj telefonów, nie sprawdzaj poczty. Rób jedną i tylko jedną rzecz.
  5. Kiedy timer zadzwoni, zrób 5 minut przerwy i ustaw timer ponownie na 25 minut. Swoje zrealizowane pierwsze zadanie oznacz na liście jako wykonane.
  6. Po zrealizowaniu 4 zadań – pomidorów zrób dłuższą przerwę, od 15 do 30 minut. Tyle ile potrzebujesz aby odpocząć ( możesz właśnie wtedy sprawdzić pocztę), potem powtórz cały cykl od początku.

 

Święte zasady Techniki Pomodoro

  1. Przerwę możesz zacząć tylko w momencie, kiedy zadzwoni minutnik, nie wcześniej.
  2. Jeżeli masz zadanie wymagające poświęcenia mu dużej ilości czasu, podziel je na mniejsze części.
  3. Odwrotnie, jeżeli zadanie jest krótsze niż jeden „pomidor”, dorzuć do niego kolejne krótkie zadanie, aby cały „pomidor” był wypełniony.
  4. Restrykcyjne stosowanie Techniki Pomodoro nie zawsze jest sensowne. Być może Twoje zadania wymagają 40 minutowych pomidorów, zamiast 25 minut. Może wtedy dla Ciebie lepsza będzie 10 minutowa przerwa. Ty wiesz najlepiej. Dopasuj tę technikę do specyfiki Twojej pracy.
  5. Nie korzystaj z tej techniki w swoim wolnym czasie.

 

Czas jest Twoim przyjacielem

Ta technika zarządzania sobą w czasie, została wymyślona po to, aby czas przestał być Twoim wrogiem, powodującym stres i napięcia. Jest to narzędzie do osiągania Twoich celów. Jeżeli masz problem z zabraniem się do wykonywania nudnych zadań, rozpraszają Cię różne rzeczy, trudno Ci skupić się na wykonywaniu jednej czynności, skaczesz po zadaniach – to jest to technika dla Ciebie.

Zastosuj ją od zaraz, jako bonus masz od razu możliwość rejestracji swojego czasu pracy, włącznie z przerwami, przez co –  monitorujesz własną efektywność.

Powodzenia!

 

ps. Jeśli szukasz aplikacji na komputer, która pomoże Ci w technice pomodoro to polecam focus booster. Natomiast aplikacji na Androida lub iphone’a jest dużo i wystarczy, że wpiszesz „pomodoro” w ich sklepach.

3 Komentarze

  1. Słyszałem na zajęciach ciekawostkę opowiedzianą metodą gry pomidor, dlatego tylko część tego co słyszałem zgadza się z tą techniką, ale powinienem właśnie zastosować tą technikę, bo mam ostatnio wiele różnych zadań które muszę wykonać, a nie wiem jak się za to zabrać :)

    Odpowiedz
    • Tomku, proponuje wybrać na jeden dzień 2-3 zadania i je zrobić tą techniką. I tak codziennie. Po tygodniu uporasz się z od 10 do 15… a to już coś :) Potem możesz zwiększyć ilość pomidorów w razie potrzeby…

      Jeśli 2 zadania byłyby poza Twoim zasięgiem to zacznij od 1 :), a za tydzień lub dwa zwiększ ilość pomidorów do 2 na dzień, itd…

      Odpowiedz
  2. Grzegorzu fajna technika. Ja ją lubię stosować szczególnie do pisania postów. Pozwala mi się mocno skoncentrować na tym co robię.

    Odpowiedz

Przeœlij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>